سه‌شنبه, 1 آبان 1403
  • ساعت : ۱۲:۳۹
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۴/۲۰ 
  • تعداد بازدید : 128
مبارزه با سن غلات در استان كرمان به پایان رسید

به گزارش روابط عمومی سازمان حفظ نباتات کشور ناظمی مدیر حفظ نباتات استان کرمان در این خصوص گفت: آفت سن غلات مهمترین آفت مزارع گندم و جو در استان کرمان بخصوص در شهرستان ارزوئیه که قطب تولید گندم استان می باشد به شمار می‌آید.

این آفت به دو صورت سن مادر و پوره سن به محصول خسارت وارد می‌کند. خسارت سن مادر بصورت کمی وخسارت پوره سن بصورت کیفی می‌باشد. این آفت همه ساله از اواخر بهمن ماه با گرم شدن هوا به سوی مزارع حاشیه ریزش و شروع به تغذیه و تخم‌گذاری می‌نماید.

در سال زراعی 1403-1402 با ریزش و مشاهده این آفت در تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷ در مزارع شهرستان ارزوئیه، ریزش سن مادر رسما" اعلام و جلسات ستاد مبارزه با سن در استان و شهرستان تشکیل تا مسائل و مشکلات حل و فصل گردد.

اطلاع‌رسانی و عملیات پایش در قالب 15 شبکه مراقبت و پیش آگاهی بخش دولتی متشکل از30 نفر از کارشناسان مراکز خدمات و کارشناسان مدیریت شهرستان انجام شد.

مبارزه به موقع با سن گندم در سطح 25100 هکتار مزارع گندم وجو صورت گرفت که شامل 9900 هکتار مبارزه با سن مادر و15200هکتار مبارزه با پوره سن می‌باشد.

خوشبختانه از 18500 هکتار سطح زیر کشت گندم شهرستان ارزوئیه مقدار 64000 تن محصول با درصد سن زدگی زیر ۰/۵ درصد تحویل سیلو شدکه این میزان کاهش سن زدگی با اقدامات موثر مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، بازدید مستمر کارشناسان شبکه‌های مراقبت و حفظ نباتات و ارائه توصیه های فنی و کارشناسی و مهمتر از همه همکاری و همراهی کشاورزان جهت مبارزه به موقع میسرگردید.

امتیاز :  ۱.۵۰ |  مجموع :  ۲

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0