به گزارش روابط عمومی سازمان حفظ نباتات کشور در متن این پیام آمده است:
بسمه تعالی
قرنطینه گیاهی خط مقدم دفاع از امنیت غذایی و اقتصاد کشاورزی کشور است. در جهانی که بخش قابل توجهی از تولیدات کشاورزی قربانی آفات و بیماریهای گیاهی میشود، نظام قرنطینهای کارآمد تنها راه جلوگیری از ورود تهدیدات زیستی به چرخه تولید ملی است.
ایران با موقعیت جغرافیایی استراتژیک و مرزهای مشترک گسترده، در مسیر اصلی تجارت کشاورزی منطقه قرار دارد. این موقعیت در عین حال که فرصتهای تجاری ایجاد میکند، مسئولیت سنگین کنترل محمولههای گیاهی متعدد در مرزها، بنادر و فرودگاهها را بر دوش سازمان حفظ نباتات میگذارد.
تجربه جهانی نشان داده که ورود یک آفت قرنطینهای میتواند خسارات سنگینی به بخش کشاورزی وارد کند و سالها برای ریشهکنی آن تلاش شود.
سازمان حفظ نباتات به عنوان یکی از اعضای اصلی کنوانسیون بینالمللی حفاظت از گیاهان (IPPC)، متعهد به اجرای استانداردهای فایتوسانیتری بینالمللی است. صدور گواهی بهداشت گیاهی برای صادرات و کنترل دقیق واردات، نه تنها تولید داخلی را از آلودگیهای خارجی محافظت میکند، بلکه اعتبار محصولات ایرانی در بازارهای جهانی را تضمین مینماید.
در سالهای اخیر، گامهای مهمی در تقویت زیرساختهای قرنطینهای برداشته شده است. توسعه سامانههای ردیابی الکترونیکی محمولهها، ارتقای تجهیزات تشخیصی، آموزش تخصصی بازرسان و همکاری با سازمانهای بینالمللی و انعقاد تفاهم نامه ها و پروتکل های همکاری های قرنطینه ای بخشی از این تلاشهاست. اما موفقیت نظام قرنطینه بدون مشارکت فعال تولیدکنندگان، واردکنندگان، صادرکنندگان و فعالان بخش کشاورزی ممکن نیست.
مهم ترین دلیل نامگذاری روز 12 ماه می (22 اردیبهشت ماه) به عنوان روز قرنطینه و بهداشت گیاهی، ارتقاء سطح آگاهی و آشنایی بیشتر عموم جامعه، کشاورزان، تجار و بازرگانان و از همه مهم تر افراد تصمیم گیر و سیاستگذاران در دولت ها هستند.
در روز جهانی قرنطینه و بهداشت گیاهی، بر این باور تأکید میکنیم که حفاظت ازگیاهان، حفاظت از پایداری تولید است. قرنطینه گیاهی سرمایهگذاری در آینده کشاورزی پایدار و امنیت غذایی نسلهای آینده است.
دکتر مریم جلیلی مقدم
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور