يکشنبه, 11 شهريور 1403
  • ساعت : ۰۶:۲۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۶/۱۱ 
  • تعداد بازدید : 24
درگیری زودهنگام باغات گلستان به آفت مگس میوه مدیترانه‌ای
مدیر حفظ نباتات استان گلستان از آلودگی ۹۲۰۰ هکتار از اراضی استان به آفت مگس مدیترانه ای خبرداد و گفت: از مجموع شهرهای گلستان فقط باغات گنبدکاووس تا امروز از این آفت در امان مانده‌اند.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفظ نباتات کشور کیانوش حق‌نما در گفت‌وگو با ایسنا از مشاهده آفت مگس مدیترانه‌ای در  ۹ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی استان گلستان خبرداد و اظهارکرد: طعمه پاشی ۳۷۸ هکتار، سم پاشی ۷ هزار و  ۲۰۰ هکتار و استفاده از تجهیزات غیر شیمیایی مانند شکار انبوه در ۲۱۸ هکتار از جمله اقدامات صورت گرفته برای مبارزه با این آفت در استان است.

وی با بیان اینکه در زمستان پیش‌بینی شده بود که این مگس امسال در تاریخی زودتر از موعد در استان مشاهده خواهد شد، عنوان کرد: با مدیریت درست و امحا به موقع تا به الان توانسته‌ایم در حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی را از میوه‌های آلوده کف باغ و روی درخت پاکسازی کنیم.  

مدیر حفظ نباتات استان گلستان با اشاره به اینکه امسال تراکم آفتی مستقر در استان در تاریخ استان گلستان بی‌سابقه بوده است، تصریح کرد: علاوه بر ۶۰ نیروی بخش دولتی از چهار بخش خصوصی پروژه‌های ملی سازمان حفاظت برای رصد بهتر این آفت در استان بهره گرفته‌ایم.

حق نما با بیان اینکه طبق رصد صورت گرفته در حال حاضر تنها شهر مراوه تپه از گزند این آفت مصون مانده است، ادامه داد: آخرین هدف مگس‌های مدیترانه‌ای در شرایط کنونی سه محصول به ترتیب خرمالو، مرکبات و انار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه امسال در ارقام هلو و شلیل هیچ ضرری گریبانگیر محصولات در رابطه با این آفت نشده است، افزود: باغداران و کارشناسان مستقر در سطح استان می‌توانند با مدیریت درست و صحیح علاوه بر اینکه خسارت را به کمترین میزان خود برسانند همچنین باعث کاهش جمعیت انتقالی به سال بعد شوند.

مدیر حفظ نباتات استان گلستان با بیان اینکه تاکنون یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تجهیزات شیمیایی و غیر شیمیایی در قالب بسته‌های حمایتی مرحله اول و دوم در اختیار باغداران قرار داده‌ایم، توضیح داد: در کلیه شهرستان‌ها و با نگاه ویژه و متمرکزتری در غرب استان به دلیل وجود مشکل بیشتر در آن منطقه اقلام حمایتی توزیع و به باغداران هدف تحویل داده شده است.  
حق نما اولین اقدام و توصیه به باغداران را استفاده از تله‌ها برای رصد جمعیت آفت  دانست و افزود: با رصد جمعیت آفت و انجام امور طبق دستورالعمل هنگام مواجه با این مشکل با توجه به تراکم آفت راه حل‌هایی چون تله‌گزاری انبوه، طعمه پاشی و سپس استفاده از سموم در راستای کار باغدار قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه رعایت موازین بهداشتی و مراقبتی پس از برداشت محصول نیز باید توسط باغداران رعایت شود، اظهار کرد: میوه‌های باقی مانده بر روی درخت و یا کف باغ هم میزبان آفت برای سال بعد است و هم تهدیدی برای گسترش آفت در باغات همجوار خواهد بود؛ یکی از اقدامات مهم برای رفع این مشکل جمع‌آوری و امحاء باقی مانده محصولات حداقل در ۵۰ سانتی‌متری خاک است.  

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0