شنبه, 15 ارديبهشت 1403
  • ساعت : ۰۴:۴۴
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ 
  • تعداد بازدید : 31
مبارزه با آفت سن در ۱۱۰۰ هكتار از اراضی چهارمحال و بختیاری
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون مبارزه با آفت سن در سطح ۱۱۰۰ هکتار از اراضی استان انجام شده و همه شهرستان‌ها درگیر امر مبارزه با این آفت هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفظ نباتات کشور، فرشید شبانی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به آغاز مبارزه با آفت سن در مزارع استان، اظهار کرد: مبارزه با این آفت در مرحله سن مادر در مزارع استان تا اواخر اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود مبارزه با آفت سن در مرحله پوره در مزارع غلات استان تا اول تیرماه ادامه یابد، بنابراین اگر برای مبارزه با این آفت اقدامی انجام نشود، مزارع گندم و جو استان از نظر کمی و کیفی خسارت خواهند دید.

شبانی پوک شدن خوشه و چروکیده شدن دانه را از جمله اثرات آفت سن در مزارع بیان کرد و گفت: گندم‌های سن زده خاصیت نانوایی خود را از دست خواهند داد.

وی بیان کرد: امسال با توجه به شرایط جوی و بارش‌های مکرر، جمعیت سن کمتر شده است، زیرا بارش‌ها اجازه فعالیت را به سن نمی‌دهند، امسال نگرانی زیادی در مورد سن مادر وجود ندارد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: چهارمحال و بختیاری درگیری کمتری نسبت به سایر استان‌ها در بیماری زنگ زرد دارد که تاکنون در حد لکه‌ای و در حد ۱۰ هکتار از مزارع گندم دیم یعنی رقم سردابی و برخی ارقام محلی کشت شده گزارش آلودگی صورت گرفته است، یعنی شهرستان‌های لردگان، خانمیرزا، فلارد، منطقه بازفت شهرستان کوهرنگ به صورت بسیار محدود درگیر شده‌اند و مبارزه علیه بیماری زنگ زرد بموقع انجام شده و تا کنون هیچ گونه خسارتی به مزارع گندم وارد نشده است.

شبانی بیان کرد: بیماری زنگ زرد موجب کاهش فتوسنتز و کاهش عملکرد گندم می‌شود، به طوری‌که اگر برگ پرچم آلوده شود به محصول گندم خسارت واردخواهد شد.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0