شنبه, 15 ارديبهشت 1403
  • ساعت : ۲۰:۳۶
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ 
  • تعداد بازدید : 44
یكهزار و ۴۵۰ هكتار گندم‌زار لرستان از زنگ زرد پاكسازی شد
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: یکهزار و ۴۵۰ هکتار اراضی زیرکشت گندم استان از آفت "زنگ زرد" پاکسازی شده و تاکنون خسارتی از این بیماری در استان گزارش نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفظ نباتات کشور به نقل از ایرنا کامران پیرزادی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از مزارع منطقه سراب نیلوفر و مدبه خرم آباد افزود: همزمان با آغاز فصل داشت، شبکه‌های مراقبت با توجه به اهمیت اقدامات و مبارزات به موقع در حال رصد و پایش عوامل خسارت‌زا در سطح اراضی کشاورزی استان هستند.

وی گفت: بیماری قارچی زنگ زرد، سرما دوست است که در اثر رطوبت و دمای پایین، مزارع گندم را مورد حمله قرار می‌دهد و باید به محض مشاهده علائم برای جلوگیری از اپیدمی بیماری از سموم توصیه شده سازمان حفظ نباتات استفاده شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: بنابر توصیه‌های صورت گرفته به کشاورزان تاکنون هیچ خسارتی از بیماری زنگ زرد در استان گزارش نشده است چراکه کشاورزان، با دیدن اولین بوته قارچی آن را اطلاع می‌دهند تا سریع سمپاشی صورت گیرد.

پیرزادی اظهار داشت: براساس آمار سازمان جهانی فائو (سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد)، عوامل خسارت زا تا ۴۰ درصد به محصولات تولیدی آسیب می زنند بنابراین عوامل اجرایی در ۶۹ شبکه‌ مراقبت و با ۴۱۸ نفر کار پایش مزارع استان را انجام می‌دهند.

وی گفت: کار تشخیص به موقع بیماری‌ها، آفات، علف‌های هرز و همچنین اعلام زمان صحیح مبارزه با آن‌ها وتوسعه سمپاشی و معرفی نوع سموم مورد استفاده در زمان مشخص، برای کشاورزان اطلاع رسانی می شود.

به گفته وی تاکنون کار مبارزه با علف‌های هرز در سطح ۱۴۵ هزار هکتار اراضی گندم انجام همچنین ۱۸ هزار هکتار زمین از نظر آفت سن پاکسازی شده‌ است.

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0