شنبه, 15 ارديبهشت 1403
  • ساعت : ۲۰:۱۳
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ 
  • تعداد بازدید : 33
زمان برای كنترل سن غلات بسیار مهم است
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تاکید کرد: برای کنترل آفت سن غلات، زمان کنترل بسیار مهم است، کشاورزان مستحضر باشند این تاریخی که توسط کارشناسان کشاورزی براساس منطقه دما و شرایط اعلام می‌شود، در اسرع وقت برای کنترل اقدام کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: سن گندم مهم‌ترین آفت گندم است و به محض اینکه سن مادر از محل اماکن زمستان‌گذرانی به مزارع ریزش پیدا می‌کند، عملیات مبارزه براساس تراکم‌گیری و تعیین تراکم در مزارع آغاز می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفظ نباتات کشور مجید بلالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: طبق پایش و پیش‌آگاهی‌ها که انجام شده است، برآورد می‌شود امسال حدود ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی آلوده به این آفت باشد و عملیات مبارزه و کنترل انجام شود.

وی افزود: تاکنون ۲۵ هزار هکتار عملیات مبارزه انجام شده، در مناطقی که از نظر دمایی جلوتر هستند مثل گرماب، بخش‌هایی از ابهر، خرمدره و خدابنده عملیات مبارزه انجام شده است.

بلالی ادامه داد: سمپاش‌های ما عمدتاً توربولاینر زراعی هستند که برای کنترل کاربرد دارند و سمپاش‌های بوم‌دار زراعی نیز ‌جزو سمپاش‌های ایده‌آل هستند و بیش از ۲۵۰۰ دستگاه در استان فعالند.

او با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای اضافه کردن به تعداد سم‌پاش‌ها از طریق اداره مکانیزاسیون انجام می‌شود، بیان کرد: امسال با توجه به وضعیت آب و هوایی متغییر، پیش‌بینی می‌شود رفتار این آفت متفاوت باشد.

وی گفت: چون این آفت گرمادوست است و براساس دما رفتارش تغییر می‌کند، پیش‌بینی می‌شود آفت امسال حالت طغیان‌گیری بیشتر و پتانسیل خسارت‌زایی و زادآوری بیشتری داشته باشد. کشاورزان باید این موضوع را مد نظر داشته باشند، البته این موضوع در حد احتمال است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان افزود: برای کنترل این آفت، زمان کنترل بسیار مهم است، کشاورزان مستحضر باشند این تاریخی که توسط کارشناسان کشاورزی براساس منطقه دما و شرایط اعلام می‌شود، در اسرع وقت برای کنترل اقدام کنند.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0