شنبه, 1 ارديبهشت 1403
عنوان گروه خبري / اخبار ستادی .
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۳/۰۲ 
  • تعداد بازدید : 238
توسعه تعاملات دو سازمان حفظ نباتات كشور و انرژی اتمی
جلسه توسعه تعاملات دو سازمان حفظ نباتات کشور و انرژی اتمی با حضور دکتر علائی مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات کشور و دکتر شیر مردی معاون سازمان انرژی اتمی در سالن سپهر سازمان حفظ نباتات کشور برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفظ نباتات کشور، جلسه توسعه تعاملات دو سازمان حفظ نباتات کشور و سازمان انرژی اتمی با حضور دکتر علائی مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات کشور و دکتر شیر مردی معاون سازمان انرژی اتمی در سالن سپهر سازمان حفظ نباتات کشور برگزار شد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه دانشمندان و متخصصان سازمان انرژی اتمی از افتخارات کشور هستند گفت: تلاش‌های دانشمندان فناوری هسته‌ای کشورمایه اقتدار و عزت ملی است ومتخصصان، دانشمندان و کارشناسان این حوزه  مهمترین سرمایه ملی کشورمان هستند.

دکتر علائی مقدم با اشاره به این موضوع که 40 درصد امنیت غذایی کشور وابسته به اقدامات سازمان حفظ نباتات کشور است اظهار داشت: تامین امنیت غذایی کشور وابسته به اقدامات اساسی این سازمان در پایش، تشخیص و  کنترل به موقع آفات، بیماری ها و علف های هرز، ثبت آفت کش های کم خطر ، تامین و تدارک سموم شیمیایی و فراورده ها و تجهیزات کنترل غیر شیمیایی و بیولوژیک، محافظت از کشور از ورود و اشاعه عوامل خسارت زای قرنطینه ای با نظارت بر واردات اندام های تکثیری گیاهی و محموله های کشاورزی، نظارت و صدور گواهی بهداشت محصولات کشاورزی صادراتی است.

وی  به تغییر رویکرد سازمان حفظ نباتات کشور در راستای تامین سلامت آحاد جامعه اشاره کرد و گفت:یکی از وظایف بسیار مهم سازمان تامین و تدارک سبد سموم شیمیایی کشور با رویکرد توسعه سبد آفت کشی کشور با ثبت سموم کم خطر شیمیایی است. 

دکتر علائی مقدم بر جنبش علمی و دانش بنیان کردن اقدامات سازمان تاکید کرد و افزود: سم و آفت کش تنها یک کالا نیست ؛ بلکه تکنولوژیست و دست یابی به این تکنولوژی بسیار سخت است. در دوران قبل از تحریم های ظالمانه  صنعت تولید سموم شیمیایی کشور کاملاً به کشورهای اروپایی وابسته بود و در دوران تحریم با حمایت از تولیدکنندگان داخلی، زمینه کاهش صدور مجوز واردات سموم گیاهی فراهم آمد. 

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور تصریح که پایه ریزی دانش نوین و انتقال تکنولوژی در کشور ما با هدف آفت زدایی به دلیل سواد و دانش فنی اندک بهره برداران کشاورزی، محدودیت در استفاده از عوامل کنترل غیر شیمیایی و بیولوژیک خرد بودن اراضی و محدودیت مکانیزاسیون کشاورزی، اقلیم خشک و به تبع آن بحران کشاورزی، محدودیت از بسیار سخت است.

دکتر شیر مردی معاون رئیس سازمان انرژی اتمی ضمن معرفی معاونت های تخصصی این سازمان به شرکت توسعه کاربرد پرتوها اشاره کرد و گفت: در سال 1390 با هدف بسط و توسعه کاربردهای صلح‌آمیز فناوری هسته‌ای در حوزه‌های سلامت و بهداشت، پزشکی، کشاورزی، محیط‎زیست، امنیت و تحقیقات علمی آغاز به‌کار کرد. که  میتوان مهمترین کاربرد های پرتو در حوزه کشاورزی، اصلاح بذر، دفع آفات کشاورزی و افزایش ماندگاری مواد غذایی را نام برد.

معاون رئیس انرژی اتمی تعامل دو سازمان را در رسیدن به هدف تامین امنیت غذایی کشور بسیار مهم دانست و اظهار داشت: تعامل و همکاری های دو سازمان در استفاده از سامانه پرتو دهی با فرهنگ سازی استفاده از پرتو دهی در نگهداری محصولات کشاورزی در انبارها، کنترل آفات و بیماری ها با هدف کاهش استفاده از مواد و سموم شیمیایی ضمن تامین سلامت جامعه، سبب افزایش صادرات محولات کشاورزی و ارز آوری می شود.

در ادامه جلسه دکتر علائی مقدم ضمن اعلام مشارکت سازمان در بحث استفاده از سامانه پرتو دهی برقراری پایلوت های آزمایشی مشارکتی در چند استان را پیشنهاد داد و مقرر گردید ضمن برنامه برنامه ریزی استقرار پایلوت ها از ظرفت و توان شرکت های خصوصی نیز استفاده شود. همچنین علاوه بر دو سازمان از رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در جلسات بعدی جهت هماهنگی های بیشتر دعوت بعمل آید.

گفتنی است معاونین و مدیران سازمان به کاربرد پرتو دهی در حوزه کاری خود به شرح ذیل اشاره نمودند:

ضد عفونی وارادات محموله های چوب با پوست، ضد عفونی محموله های پنبه وارداتی، کاهش مایکوتوکسین ها در خشکبار، ضدعفونی بذور قبل از کاشت، نر عقیمی آفات، کنترل کرم گلوگاه انار 

 

 

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0