جمعه, 31 فروردين 1403
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۳/۰۲ 
  • تعداد بازدید : 251
مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت زا تاکید کرد:
برگزاری منظم كمیته های فنی گیاهپزشكی كیوی در سه استان شمالی
جلسه کمیته فنی گیاهپزشکی کیوی با حضور مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل آفات، رییس گروه مبارزه با آفات باغی، رییس و محققین پژوهشکده مرکبات و میوه های گرمسیری، مدیران حفظ نباتات استان های مازندران، گیلان و گلستان، نمایندگانی از معاونت باغبانی، موسسه تحقیقات گیاهپزشکی و موسسه آموزش و ترویج برگزار گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفظ نباتات کشور مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور از برگزاری جلسه کمیته فنی گیاهپزشکی کیوی با محوریت برنامه ریزی برای ادامه عملیاتی کنترلی شپشک ها در باغات کیوی به میزبانی پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری در رامسر خبر داد.

 

دکتر اکبر آهنگران با بیان اینکه سه استان گیلان، مازندران وگلستان قطب تولید کیوی در ایران محسوب می شوند اظهار داشت: کیوی یکی از محصولات کشاورزی است که سالانه با صادرات این محصول ارز زیادی وارد کشور می‌شود. و در حال حاضر سه استان گیلان، مازندران وگلستان قطب تولید کیوی در ایران هستند. شپشک توت در سال های اخیر به عنوان مهم ترین آفت کیوی در شمال  کشور محسوب می شود که در صورت عدم کنترل به موقع، منجر به خسارت اقتصادی می شود. به همین منظور پایش باغات و  برنامه ریزی مبارزات به موقع با این آفت از اهمیت ویژه بر خوردار است.

 

مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت زا سازمان حفظ نباتات کشور از برگزاری جلسه کمیته فنی گیاهپزشکی کیوی در شهر رامسر خبر داد و گفت : با توجه به اهمیت موضوع و بررسی وضعیت باغات کیوی در سه استان مذکور و برنامه ریزی برای ادامه روند عملیات کنترل شپشک ها کمیته جلسه کمیته فنی گیاهپزشکی کیوی با حضور مدیران حفظ نباتات سه استان گیلان، مازندران و گلستان، به میزبانی پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری در رامسر برگزار شد.

 

وی افزود: در این جلسه مدیران حفظ نباتات استان ها در خصوص اقدامات انجام شده برای کنترل آفت گزارشی را ارائه دادند، و نمایندگان بخش های تحقیقاتی و آموزشی در خصوص پروژه ها و تحقیقات انجام شده و توصیه های فنی قابل توصیه مواردی را بیان کردند.

 

آهنگران بر برگزاری جلسات کمیته فنی پیش آگاهی کیوی در مدیریت های حفظ نباتات استانها تاکید کرد و گفت: مدیریت های حفظ نباتات سه استان میبایست جلسات کمیته فنی پیش آگاهی کیوی را بربه طور منظم با حضور نمایندگان مدیریت ها و موسسات مرتبط برگزار کنند و براساس داده های عرصه اطلاعیه های پیش آگاهی صادر شود. و دوره ها و کارگاههای آموزشی برای انتقال توصیه های فنی به باغداران پیگیری شود.

 

مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت زا از برنامه ریزی در تهیه مدل پیش آگاهی شپشک کیوی خبر داد و افزود: مدل های پیش آگاهی آفات با استفاده از ابزارهای نظارتی به منظور تعیین زمان ظهور آفاتو  بهترین زمان مبارزه می توانند خسارت به محصول را به حداقل برساند، بازده کنترل آفات را بهینه کرده و هزینه های کنترل را کاهش دهند.

 

وی ادامه داد : به همین منظور ایستگاه پیش آگاهی شپشک کیوی در باغات مستقر شده که با همکاری محققین موسسه تحقیقات گیاهپزشکی، داده های مورد نیاز برای تهیه مدل پیش آگاهی آفت را از عرصه جمع آوری می نمایند.


آهنگران بر استفاده از آفت کش های کم خطر در پروژه های تحقیقاتی تاکید کرد و گفت:  در پروژه های تحقیقاتی موضوع روش های مدیریتی آفت با نگاهی به آفتکش های مورد قبول کشورهای مقصد صادراتی و آفتکش های کم خطر مدنظر قرار گیرد. نقشه پراکنش سپردار خرزهره نیز بررسی و ارائه گردد.

 
مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت زا با اشاره به عدم استفاده از روغن پاشی در مبارزات بهاره با این آفت تصریح کرد: با توجه نتایج تحقیقات انجام شده، روغن پاشی صرفا برای مبارزه زمستانه در کیوی قابل توصیه است و برای مبارزه بهاره نباید توصیه شود، در مبارزه بهاره به صورت مبارزه لکه ای با استفاده از صابون های حشره کش و صرفا در موارد شدیدا آلوده به صورت لکه ای مبارزه شیمیایی با سموم مندرج در دستورالعمل انجام شود. 

 

آهنگران ضمن تاکید بر پیگیری توسعه مبارزه بیولوژیک با استفاده از زنبور پروسپارتلا گفت: برنامه های کنترل بیولوژیک علیه شپشک سفید توت در گذشته با تولید انبوه زنبور پروسپارتلا و رها سازی آنها، انجام شده است. در حال حاضر می توان با حمایت از این دشمن طبیعی موثر و در مواردی که آلودگی پایین است، جمعیت آفت را به خصوص در محصوالت تازه خوری و صادراتی مدیریت نمود.

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0