پنج‌شنبه, 6 ارديبهشت 1403
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۵/۰۱ 
  • تعداد بازدید : 478
امنیت غذایی
سازمان حفظ نباتات مدافع امنیت غذایی كشور
مسعود لطیفیان معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات در مصاحبه با روابط عمومی سازمان بیان کرد:

مسئولیت اصلی سازمان حفظ نباتات سیاست­گذاری، برنامه ­ریزی، هدایت و نظارت بر اجرای برنامه ­های حفظ گیاهان و محصولات کشاورزی در مقابل عوامل خسارت زای گیاهی می ­باشد.

این سازمان در رویکرد جدید علاوه  بر حفظ گیاهان و سلامت محصولات کشاورزی، با اجرای مقررات بهداشت گیاهی (قرنطینه) و مدیریت تلفیقی آفات IPM  با تکیه بر کنترل بیولوژیک و غیر شیمیایی، به حفظ محیط زیست و سلامت انسان نیز توجه ویژه معطوف داشته است. عوامل زیان آور گیاهی در مراحل مختلف کاشت، داشت، برداشت و پس از برداشت باعث حداقل30% خسارت به محصولات کشاورزی می­ شود.

تعداد عوامل خسارت­زای گیاهی مهم و اقتصادی بالغ بر 607 عامل شامل 50% آفات (حشرات، کنه ­ها ، موش ­ها و پرندگان)، 27% بیماری­ ها (باکتری، قارچ، نماتد، ویروس و فیتوپلاسما و...) و  23% علف ­های هرز است. نظارت بر تولید محصول سالم، تامین سلامت و امنیت غذایی مردم از مهمترین رسالت های سازمان حفظ نباتات  است. بزرگترین افتخار سازمان حفظ نباتات، حفاظت از امنیت غذایی در کشور است. استفاده از فناوری های نوین علمی و کاربردی مناسب در زمینه مقابله با بحران های غذایی در جهت کاهش واردات محصولات کشاورزی و وابستگی غذایی تاثیرگذار است که در دستور کار این سازمان قرار دارد. اقدامات کنترلی این سازمان در جهت کاهش مخاطرات تولید محصولات کشاورزی بسیار موثر است. برنامه ریزی دقیق برای حفاظت از امنیت غذایی کشور مستلزم شناخت نقاط قوت، ضعف ،فرصت ها و تهدیدهای آن است.

برای خواندن متن کامل اینجا را کلیک کنید

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0