پنج‌شنبه, 9 فروردين 1403
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۲/۰۱ 
  • تعداد بازدید : 522
برگزاری جلسه
برگزاری جلسه فنی و سیاست گذاری بهبود وضعیت نخیلات كشور
جلسه فنی و سیاستگذاری بهبود وضعیت نخیلات کشور و مدیریت بهینه عوامل خسارتزای خرما با حضور آقای دکتر مختار نماینده محترم مردم شریف آبادان، آقای دکتر برومندی معاون امور باغبانی، آقای مهندس چنگلوایی مشاور وزیر و رئیس سازمان حفظ نباتات کشور ، معاونین و برخی مدیران سازمان حفظ نباتات برگزار شد.

فعالیت آفات چوبخوار خرما به علت مشکلاتی همچون خشکسالی‌های پیاپی، شور شدن آب، از بین رفتن دشمنان طبیعی، فاصله طولانی آبیاری‌ها، تغییر رفتار آفات و مدیریت نامطلوب باغات تشدید شده است . در این راستا جلسه فنی و سیاست گذاری بهبود وضعیت نخیلات کشور و مدیریت بهینه عوامل خسارتزای خرما با حضور آقای دکتر مختار نماینده محترم مردم شریف آبادان، آقای دکتر برومندی معاون امور باغبانی، آقای مهندس چنگلوایی مشاور وزیر و رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، معاونین و برخی مدیران سازمان حفظ نباتات برگزار شد.

دکتر مسعود لطیفیان معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات در حاشیه جلسه مذکور اظهار داشت:با توجه به تغییرات اقلیمی ایجاد شده، چوبخوارها به عنوان یکی از آفات درجه یک نخیلات شده اند و درصورت نبود برنامه های کنترلی و تداوم شرایط اقلیمی نامناسب وخشکسالی ها، می تواند کل سطح کشت نخیلات را آلوده کند. با توجه به مشکلاتی که در حوزه نخیلات کشور وجود دارد و در راستای شعار سال به منظور حمایت و پشتیبانی از تولید کنندگان خرما در کشور و مانع زدایی های تولید و از جمله مدیریت بهینه عوامل خسارتزا، مقرر شد طرحی فنی توجیهی با در نظر گرفتن اهمیت اقتصادی و اجتماعی نخلستانهای کشور تهیه و تدوین شود و حمایت های لازم به منظور ایجاد ردیف اعتباری ویژه برای این امر مهم و کمک به افزایش راندمان تولید به عمل آید.

 

وی در پایان افزود: با توجه به نحوه فعاليت آفات چوبخوار، تلفيقي از روشهاي مختلف در كاهش خسارت موثر است و انجام مبارزه غيرشيميايي از جمله نصب تله هاي فرموني باعث جلب حشرات نر و ماده و كاهش تخم ريزي حشره مي شود. توجه به بهداشت و مواظبت‌هاي فني در نخل خرما بهداشت نخيلات مشتمل بر حذف يا انهدام محل‌هاي تكثير، پناهگاه ها و محل هاي زمستانگذراني آفات چوبخوار خرما درنخلستانهاي تحت مديريت مي‌باشد. رعايت اين اصول در كاهش تراكم جمعيت بسياري از آفات چوبخوار خرما موثر بوده و قابل تلفيق با بسياري از روشهاي كنترل است.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0