سه‌شنبه, 28 فروردين 1403
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۱۲/۰۵ 
  • تعداد بازدید : 535
اعتبار سنجی پروژه های پیش آگاهی
اعتبارسنجی مدل پیش آگاهی آفت پروانه چوبخوار پسته در مناطق مختلف كشور در سال زراعی 99-98
معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات خبر داد: با همت و تلاش همکاران سازمان حفظ نباتات و مجموعه هاي مـدیریت حفظ نباتات اســتان ها و بهره گیري از توان کلینیک هاي گیاهپزشـکی، سال اول اعتبارسـنجی مدل پیش آگاهی پروانه چوبخوار پسته در مناطق مختلف کشور در سال زراعی 99-98 انجام شد.

دکتر لطیفیان در خصوص اهمیت پروانه چوبخوار پسته وتهیه مدل پیش آگاهی آفت مذکور اظهار داشت: در سالهاي اخير به دليل حذف دشمنان طبيعي بر اثر كاربرد بي رويه و غير اصولي آفت كش ها در باغات پسته، ضعف عمومي ناشي از تنش هاي آبي و خشكسالي در بسياري از باغات شرايط براي طغيان و خسارت شديد آفت فراهم شده و در حال حاضر پروانه چوبخوار پسته در زمره آفات درجه يك پسته در بسياري از مناطق به حساب مي آيد. از آنجايي كه پسته از جمله محصولاتي است كه اهميت استراتژيك و صادراتي دارد، به دليل سمپاشي هاي بي رويه عليه آفات و بيماري ها توسط برخي از كشاورزان، باقيمانده سموم در آن مساله ساز مي باشد. لذا كاهش تعداد دفعات سمپاشي با تعيين زمان دقيق سمپاشي و استفاده از روش هاي ديگر كنترل در قالب برنامه هاي مديريت تلفيقي ضروري است.

معاون کنترل آفات سازمان افزود:  براي نيل به اين منظور، تصميم گيري بر پايه پيش آگاهي آفت شامل تعيين آستانه زيان اقتصادي و پيش بيني زمان و مكان ظهور آفت لازم مي باشد. يكي از مهم ترين مباحث اكولوژي، تاثير افزايش و كاهش دما بر رشد و نمو جانوران خونسرد و گياهان است كه به صورت مدل هاي فنولوژيك و براساس زمان فيزيولوژيك ( روز درجه) كاربرد دارند. روش روز درجه در مقايسه با ديگر روش ها، كارايي زيادي در تصميم گيري مديريتي اين آفت دارد و در بسياري از كشور استفاده مي شود. در اين روش، اطلاعات هواشناسي هر منطقه به همراه نتايج حاصل از تله هاي فرموني و اطلاعات زيستي حشره، مبناي محاسبه تعداد روز درجات قرار گرفته و از اين روش، مي توان زمان ظهور مراحل مختلف زيستي حشره را محاسبه كرد. همچنين با توجه به اثرات متقابل گياه ميزبان و فنولوژي آفت پروانه چوبخوار پسته، مطالعه روابط تكاملي آفت با گياه ميزبان در تصميم گيري هاي مديريتي از اهميت زيادي برخوردار است.
وی در پایان گفت: بر اين اساس با هدف تعيين زمان دقيق كنترل، سازمان حفظ نباتات كشور بر آن شد تا با اجراي پروژه هاي اعتبارسنجي مدل پيش آگاهي پروانه چوبخوار پسته در 9 استان كشور و در  14 ايستگاه پيش آگاهي، مدل پيش آگاهي موجود در كشور را در اقليم هاي مختلف اعتبارسنجي كند تا در آينده بتوان مدل هاي موجود را به ساير مناطق كشور نيز تعميم داد. چرا كه تعيين دقيق زمان كنترل مي تواند در مصرف بهينه سموم و حفظ محيط زيست از اهميت خاصي برخوردار مي باشد. همچنين اين امر مي تواند در سياست گذاري ها و برنامه ريزي توسط مسئولين و مديران اجرايي در سطح كلان كشور بسيار كارساز و راهگشا خواهد بود

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0