سه‌شنبه, 28 فروردين 1403
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۴/۰۷ 
  • تعداد بازدید : 600
وزیر جهاد کشاورزی: صنایع تبدیلی بخش کشاورزی باید در کنار عرصه های تولید ایجاد شود
وزیر جهاد كشاورزی بر لزوم ایجاد صنایع تبدیلی بخش كشاورزی در كنار عرصه های تولید تاكید كرد.
کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در دومین روز از سفر خود به استان کرمان، در بازدید از گلستان های گل محمدی شهرستان بردسیر و خط سوم کارخانه گلاب گیری گلاب زهرا، اظهار کرد: یکی از آرزوهای بخش کشاورزی، حضور زنجیره و صنایع تبدیلی کشاورزی در کنار عرصه های تولید است که در این واحد تولیدی تحقق پیدا کرده و هنوز هم بخش های دیگری در حال توسعه است.

وی با اشاره به این که در این واحد علاوه بر گلاب، محصولات دیگری هم تولید می شود که ارزش افزوده کار را بالاتر می برد، تصریح کرد: این کار از انواع کشاورزی قراردادی است که می تواند برای هم کشاورز و صنایع تبدیلی یک موفقیت بزرگ باشد.

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: برای حمایت از کسانی که بخواهند در زمینه راه اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی سرمایه گذاری کنند، آمادگی کامل داریم و اگر چنانچه نیاز به تسهیلات داشته باشند، تسهیلات در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

خاوازی گفت: تولید محصولات کشاورزی در قالب زنجیره از سوی تشکل ها به مراتب مطلوب تر بوده و ما حمایت بیشتری از آنها خواهیم کرد.

بر اساس این گزارش، خط سوم گلاب زهرا در روستای جغدری بخش لا له زار با تعداد ۱۰ دیگ تقطیر یا گلاب گیری یک تنی اول، ۲ عدددستگاه تقطیر دوم و همچنین یک دیگ بخار ۱۰ تنی نصب و راه اندازی شده است.

با توسعه کارخانه گلاب زهرا از محل تسهیلات بانکی به مبلغ ۲۰ میلیارد ریال سرمایه ثابت و ۵۰ میلیارد ریال سرمایه در گردش ، ظرفیت فرآوری گل محمدی کارخانه مذکور  از ۴۰ تن به ۹۰ تن در روز افزایش یافته است.

میزان اشتغال این واحد ۳۰ نفر دائم و ۱۳۳۰۰ نفر روز کارگر به طور غیر مستقیم در یک دوره گل چینی است.

گفتنی است، سطح زیر کشت گلستان های گل محمدی در استان کرمان بالغ بر ۴۳۰۰ هکتار با تولید ۸۰۰۰ تن بوده و شهرستان بردسیر با مساحت بالغ بر ۳۲۰۰ هکتار رتبه اول را در بین شهرستان ها به خود اختصاص داده است.

اشتغال جهت برداشت محصول گل محمدی بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر روز است که از اوسط اردیبهشت ماه آغاز و تا اواسط تیرماه برداشت محصول ادامه دارد. محصول برداشت شده در ۸ واحدهای صنعتی و ۷ واحد نیمه صنعتی و حدود ۳۵ واحد سنتی در استان فرآوری شده و بخشی از فرآورده اصلی یعنی گلاب و اسانس تولیدی به استان های دیگر عرضه می شود.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0