Friday, March 29, 2024
  • time : 00:00
  • Date : Tue Jun 30, 2020
  • item visited : 1443
تشریح دلایل گرانی سموم کشاورزی
تشریح دلایل گرانی سموم كشاورزی
رييس سازمان حفظ نباتات ضمن تشریح دلایل گرانی سموم کشاورزی اعلام کرد که وزیر جهاد کشاورزی به منظور تخصیص و تامین ارز دولتی برای واردات سموم کشاورزی پیگیری‌هایی انجام داده و تلاش براین است که تا حد ممکن از افزایش قیمت آفت‌کش‌ها جلوگیری شود.

کيخسرو چنگلوايی در گفت وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که چه عواملی باعث افزایش قیمت آفت‌کشها شده است، اظهار کرد: برخی از سموم به صورت تکنیکال و برخی دیگر نیز به صورت آماده مصرف وارد کشور می شوند. به آن دسته از سمومی که به صورت تکنیکال وارد کشور می‌شود می‌بایست مواد جانبی لازم برای فرموله شدن آفت‌کش اضافه شود که این مواد با ارز آزاد خریداری می‌شوند و همین امر در افزایش قیمت‌ آفت کش‌ها نقش دارد.

وی ادامه داد: از دلایل دیگر افزایش قیمت آفت کش ‌ها نیز می‌توان به بسته شدن برخی از کارخانه‌های تولید کننده ماده موثر آفت کشها اشاره کرد. تمامی کشورهای اروپایی و آمریکایی ماده موثر تکنیکال آفت کش‌ها را از چین وارد می‌کنند. تولید ماده تکنیکال در واقع مضرات زیست محیطی دارد و به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی، چین را مجبور به بستن و محدود کردن این کارخانه‌ها کرده و همین امر باعث بالا رفتن قیمت جهانی آفت کش‌ها شده است.

به گفته رییس سازمان حفظ نباتات، سمومی که به صورت آماده مصرف وارد کشور می‌شوند مشمول افزایش قیمت نیستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حدود ۹۰۰ مورد درخواست ثبت و سفارش برای واردات ۳۸هزارتن آفت کش شده‌ است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفظ نباتات، گمرک و سایر دستگاه‌ها اقدامات لازم را برای واردات این مقدار آفت‌کش انجام داده‌اند و این نوید نیز داده شده است که تخصیص ارز نیز صورت گیرد؛ بنابراین برای فصل زراعت آینده دغدغه‌ای در زمینه تامین آفت کش نخواهیم داشت.

 چنگلوایی در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای برای ساماندهی افزایش قیمت آفت کش‌ها در هفته‌های اخیر که کشاورزان را با مشکلاتی همچون دلالی و احتکار  مواجه کرده است دارید؟ اظهار کرد: اینکه بگوییم در فروش سم دلال وجود ندارد، درست نیست. دلالان حتی در کالاهای اساسی مانند دارو هم حضور دارند اما تلاشمان را خواهیم کرد که تعداد آنها را به حداقل ممکن  و در نهایت به صفر برسانیم. همچنین درصدد طراحی سیستم مانیتورینگ هستیم تا آفت کش‌ها را از ابتدای ورود به کشور تا زمانی که به دست مصرف کننده برسد، رصد کنیم.

رییس سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: از برنامه‌های دیگری که برای ساماندهی بازار آفت کش ها در نظر گرفته‌ایم این است که هر آفت کشی که قرار است وارد هر استانی شود باید زیر نظر سازمان حفظ نباتات باشد تا مشخص شود چه میزان سم وارد استان شده و براساس پیش بینی‌های کارشناسی انجام شده و الگوی کشت مشخص شود هر استان به چه نوع و میزانی ازآفت کش نیاز دارد. این اقدام در حقیقت به نوعی دست دلالان را کوتاه می‌کند.

وی با بیان اینکه باید طراحی نظام توزیع باید به نحوی باشد که دست دلالان را کوتاه کند، گفت: در حال حاضر نیز با هماهنگی دو انجمن واردکنندگان و تولیدکنندگان آفت‌کش و زیر نظر سازمان حفظ نباتات آفت کش‌ها در استان‌ها  توزیع می‌شود.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفظ نباتات، برای تامین ارز دولتی از سوی وزیر جهادکشاورزی پیگیری‌هایی انجام شده و تلاش براین است که تا حد ممکن از افزایش قیمت آفت‌کش‌ها جلوگیری شود.

دولت قیمت خرید تضمینی را به قیمت واقعی محصولات نزدیک کند

چنگلوایی در پاسخ به این سوال که آیا این افزایش قیمت، به بخش کشاورزی در تامین نهاده‌ها فشاری وارد نمی کند؟ اظهار کرد: طبیعتا کشاورزان با این افزایش قیمت مواجه خواهند شد و این افزایش قیمت آفت کش‌ها در قیمت تمام شده محصولات اثر می‌گذارد و هزینه‌های تولید بالا می‌رود. اما برای اینکه  فشار از روی آنها برداشته شود دولت باید قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزان را به قیمت تمام شده و واقعی محصولات نزدیک کند. در چند سال اخیر حرکت‌های خوبی در این زمینه شده است که البته جای افزایش نیز دارد.

Average :  4.00 |  Submitted :  1

Tags

    6.1.7.0
    V6.1.7.0