دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403
  • ساعت : ۰۶:۲۴
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ 
  • تعداد بازدید : 33
مشاركت مردمی در كنترل سوسك سرخرطومی حنایی خرما در نخلستان‌های سیستان‌وبلوچستان
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان سیستان وبلوچستان گفت: سوسک سرخرطومی حنایی به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین آفت‌های درختان نخل نام برده می‌شود که برای زندگی و تغذیه به طور معمول از تنه درخت استفاده می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفظ نباتات کشور به نقل از ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان سیستان وبلوچستان گفت: سوسک سرخرطومی حنایی به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین آفت‌های درختان نخل نام برده می‌شود که برای زندگی و تغذیه به طور معمول از تنه درخت استفاده می‌کند.

غلامحسین تیموری در گفت وگو با ایسنا افزود: از ابتدای سال گذشته تاکنون کار ردیابی سوسک سرخرطومی خرما در سطح بیش از ۷۰ هزار هکتار از باغات نخل  استان انجام شده است.

وی گفت: در جریان ردیابی و مبارزه با سوسک سرخرطومی حنایی تعداد ۸۳ هزار و ۸۵۷ اصله خرما آلوده تشخیص داده شده که تیمار ۸۳ هزارو ۴۸۶ اصله درخت خرما انجام و ۳۷۱ اصله نخل نیز بدلیل میزان بالای خسارت وارده شده امحا شد .

تیموری تصریح کرد: آفت سرخرطومی خرما علاوه بر خسارت مستقیم که از بابت تغذیه لارو آفت از تنه درخت و آوندهای آن انجام می شود عامل ورود عوامل قارچی و باکتریایی به داخل تنه بوده که در نهایت درصورت عدم مبارزه به موقع باعث مرگ درخت می شود.

 تیموری با اشاره به اهمیت آموزش کشاورزان و مشارکت آنان در کنترل سوسک سرخرطومی خرما در سطح نخلستان های وسیع  سیستان وبلوچستان اظهار داشت: کارشناسان حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آمادگی لازم برای آموزش شیوه های ردیابی و مبارزه با این آفت خطرناک را دارد.

وی گفت: با توجه به اینکه این آفت در سال دارای بیش از ۳ نسل می باشد ،ردیابی باغات آلوده در چند مرحله مستمر انجام می شود.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0