شنبه, 8 ارديبهشت 1403
  • ساعت : ۰۷:۳۲
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۱/۰۷ 
  • تعداد بازدید : 79
هشدار بیماری زنگ زرد برای گندمزارهای خراسان‌شمالی
۵۰۰ هكتار مزارع آلوده
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۵۰۰ هکتار از کشتزارهای شهرستان‌های مانه و سملقان به عنوان کانون آلودگی به بیماری زنگ زرد شناسایی شد و مقابله با این آفت ادامه دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفظ نباتات کشور محمد رضایی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: اولین کانون آلودگی کشتزارهای گندم به زنگ زرد در منطقه "امند" شهرستان سملقان و دومین کانون‌ آلودگی نیز در "دشتک" مانه شناسایی شده است.

وی افزود: مقابله بیماری لک برگی زنگ زرد حتی از سن گندم نیز مهمتر است چرا که این بیماری با توجه به شرایط آب و هوایی به منطقه سرایت خواهد کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در صورت مبارزه نکردن با بیماری لکه زرد منطقه وسیعی را آلوده خواهد کرد و همچنین افزایش جمعیت این نوع آفت به صورت تصاعدی بالا خواهد رفت که بسیار خسارات زاست.

وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته در کشتزارهای این استان بیماری لکه زرد مشاهده نشده است تصریح کرد: امسال با توجه به میزان رطوبت و دمای هوا در سال جاری این بیماری بروز پیدا کرد و با توجه به احتمال آلودگی گسترده باید مبارزه را دقیق و جدی انجام داد.

رضایی خاطرنشان کرد: بیماری زنگ زرد با توجه به ارقام مختلف متفاوت عمل می کند اما ارقام کوه دشت، سبلان و آذر۲ نسبت به این بیماری حساس تر هستند که کشاورزان باید مزارع را در این خصوص رصد کنند.

وی با بیان اینکه در مناطق خنک استان از جمله شیروان و بجنورد شیوع این بیماری مشاهده نشده است افزود: اما باید کشاورزان مزارع را رصد کنند و به موقع برنامه مبارزه داشته باشند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش بینی می شود در سطح ۱۰ هزار هکتار از کشتزار های این استان در سال جاری با بیماری لکه برگی زنگ زرد مبارزه انجام شود.

بیماری زنگ زرد چیست؟

بیماری زنگ زرد یکی از مهمترین بیماری‌های گندم در دنیا و ایران محسوب می‌شود و در مواقعی که مزرعه دارای رطوبت بالا باشد به سرعت گسترش می‌‎یابد.

این بیماری به صورت جوش یا تاول‌هایی به رنگ زرد مایل به نارنجی روی برگ‌های محصول ظاهر شده سپس این جوش‌ها به سرعت به هم پیوسته و نوارهایی در امتداد رگبرگ‌ها در هر ۲ سطح برگ نمایان می‌کنند که به‌ دنبال آن به کل محصول آسیب می‌زند.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0